För klassrummet Stockholmsbilder

För årskurs 4-9 i samhällskunskap, geografi, historia, svenska och bild.

Stockholm tog tidigt huvudrollen i svensk film och skildrades både som sinnebilden för det svenska välfärdssamhället och som attraktiv turistort med smeknamn som Mälardrottningen och Nordens Venedig. Här har vi samlat ett antal filmer som lämpar sig för både samhällsanalys och bildanalys.

För läraren

Det här temat går att→ Visa mer

Diskussionsfrågor

→ Läs här

För eleverna

För årskurs 4-6

Dela in klassen i fyra eller fem grupper. Varje grupp väljer en Stockholmsfilm. Filmen får inte vara längre än 15 minuter. Se filmen och diskutera sedan utifrån följande frågor. Undvik värderande ord! Ni ska inte recensera filmen!

  • Beskriv filmen närmare: Hur gammal är filmen? Är det en stumfilm? Är filmen i färg? Har den en berättarröst?
  • Vilka platser visas i filmen?
  • Känner ni igen er?
  • Ge exempel på vad som är sig likt och vad som har förändrats sedan filmen gjordes.
  • Beskriv den epok som filmen är gjord i: Vad kännetecknar den epok som filmen är gjord i: Är det krigstid eller mellankrigstid? Är det en bild av folkhemmet? Eller rekordåren?
  • För vem tror ni filmen gjordes? Var tror ni den visades innan den hamnade här i arkivet?

Sammanställ era svar och utse en talesperson för er grupp. Samla ihop hela klassen och låt er talesperson berätta för resten av klassen om filmen ni sett.

För årskurs 7-9

Skrivuppgifter:

  • Fundera över fåglarnas och människornas roll i Människor i stad.
  • Gör en bild- och textanalys av Staden vid vattnen.
  • Gör ett referat av Per Anders Fogelströms föredrag om Stockholm i Närhet och rymd.
  • Nordens Venedig, Mälardrottningen… Kärt barn har många namn. Är Stockholmsfilmerna exempel på en slags nationalism som bara är pinsam idag?

Visar 1-20 av 21 filmer