För klassrummet Det svenska välfärdssamhället 1: Rätten till skola, arbete och bostad

För årskurs 7-9 i samhällskunskap, geografi och historia.

I det svenska välfärdssamhället skulle alla få det bättre: en skola för alla, trygga jobb och bekväma hem. I filmerna som gjordes under folkhemsåren skildrades ofta arbetarrörelsen, social ingenjörskonst och funktionalismen som den moderna livsstilens fundament. Idag skulle vi kanske snarare beskriva denna tid som en kamp för→ Visa mer

Diskussionsfrågor

→ Läs här

För eleverna

För årskurs 7-9

Välj en eller två filmer från vardera rubrik nedan, som ni ser tillsammans och sedan diskuterar i klassrummet. Det här lektionsupplägget kräver lite mer tid så vi rekommenderar en dubbeltimme så ni får med både rätten till skola, rätten till arbete och rätten till bostad.

Rätten till skola:

Film 1: När vi sitta i vår bänk… (1946, 28 min) En film om den moderna funkisskolan Eriksdalsskolan i Stockholm.

Diskussionsfrågor – titta gärna på frågorna till denna film som finns i Tema nr 2: Att leva tillsammans:

  • Den här skolan var alldeles ny när filmen gjordes. Stilen den är byggd i kallas funkis – funktionalism. Vad kännetecknade funkisstilen?
  • Lägg märke till att flickor och pojkar har gemensam gympa fram till och med årskurs 4 – och de har samma klädsel: bara byxor, inga tröjor. Vad tycker ni om det? Varför gjorde man så, tror ni?
  • På den toppmoderna skolan fanns simbassäng, verkstäder för syslöjd, metallslöjd och träslöjd och välutrustade kök för både skollunch och hemkunskap. Berätta lite vad vi får se eleverna göra i dessa klassrum.
  • Och så finns det ”vilsängar för de som behöver fylla lungorna med frisk luft”. Vilka var de?
  • I slutet av filmen får vi se skolans kör och orkester i en solig skolavslutning med den svenska fanan vajande i svart-vitt. Hur ser barnen ut? Vad ger den här filmen för intryck? Skulle du vilja gå i den här skolan?

Film 2: Skolan är vår (1980, 29 min.) En film som diskuterar hur skolan ska kunna hantera problem som stress, skolk och skadegörelse.

Diskussionsfrågor:

  • Den här filmen börjar med att vi får se olika elever ta sig till Bergaskolan som ligger i Smedjebacken i södra Dalarna. Beskriv de olika transportsätten. Hur tar ni er till skolan?
  • Sedan får vi se ett montage av olika bilder – som antagligen är gjorda av eleverna själva. Hur skildrar de sin skola? Vilka bilder sticker ut?
  • Vad menas med ”den lilla skolan i den stora skolan”? Hur funkar det? Vilka röster får vi höra?
  • Vad är Emil för något? Här är det inte en person utan en förkortning på ett projekt ämnat att få eleverna att trivas bättre i skolan. Vad går det ut på? Funkar det?
  • Är stress, skolk och skadegörelse vanligt på er skola? Vilka åtgärder eller projekt finns för att ni ska trivas bättre i skolan?
  • När ni sett båda filmerna – den från 40-talet och den från 80-talet: Idag är ju elevinflytande en självklar del av skolans värld. Hur mycket inflytande tror ni eleverna hade på 40-talet och på 80-talet?

Rätten till arbete:

Film 1: Arbetets melodi (1950, 50 min) Ungdomar får goda råd till yrkesvalet och vi får glimtar från olika arbetsplatser.

Film 2: Vi vill ha arbete(1948, 10 min.) En film om ”de partiellt arbetsföras” rätt till arbete. Inspelad på uppdrag av Kommittén för social upplysning.

Film 3: Lågan – ett sätt att leva. (1973, 21 min) Om livet som svarvare på Kockums varv i Malmö.

Film 4: Laget (1982, 6 min) Om att arbeta på en byggarbetsplats i Stockholm.

Film 5: Datorernas intåg (1982, 33 min) Ett inlägg i debatten om datorer på våra arbetsplatser.

Se två eller tre av dessa filmer i klassrummet. Diskutera sedan filmerna utifrån dessa frågor:

  • ”Vi vill inte ha hjälp. Vi vill hjälpa till” säger berättaren i filmen Vi vill ha arbete som handlar om ”de partiellt arbetsföra.” Folkhemmet handlade om att alla skulle vara med, även den som är blind, saknar en hand eller haft tbc. Hur kan de få jobb, enligt filmen? Hur fungerar det idag?
  • Arbetaren betraktas i film 1-4 som en del av ett kollektiv, en del av själva maskineriet. Arbetet tas på stort allvar och utförs med stolthet. Ett arbete innebar ju försörjning och mat på bordet men också en social tillhörighet. Flit, skicklighet, plikttrogenhet och lojalitet var dåtidens honnörsord. Titta på några aktuella jobbannonser och jämför vad som är dagens honnörsord.
  • I Datorernas intåg förutspås ingen bra framtid för människor som ska jobba med datorer. Vad är människorna som intervjuas rädda för? Vad menar de går förlorat i arbetet med datorer? Filmen är över 30 år gammal. Hade de rätt eller fel?
  • Det finns ett gammalt talesätt som säger att man är det man gör. Vad betyder arbetet för identiteten? Vad har arbetet för status idag? Vilka yrken anses idag som prestigefyllda?

Rätten till bostad:

Film 1: Tak över huvudet (1943, 9 min) om egnahemrörelsen.

Film 2: Litet bo (1943, 12 min) om ett ungt par och deras första hem. Läs gärna texten som presenterar filmen.

Film 3: HSB:s jubileumsutställning på Reimersholme 1944 (1944, 6 min)

Film 4: Riksbyggen i Göteborg (1969, 1 min)

Se dessa filmer tillsammans – det tar 28 min att visa alla fyra. Diskussionsfrågor till samtliga filmer:

  • Redogör för de olika boendeformer som beskrivs i filmerna: Vad är ett egnahem? Vad är en HSB-lägenhet? Erbjuder Riksbyggen hyreslägenheter eller bostadsrätter?
  • Filmen Litet bo handlar om heminredning men vi får inte se hur det unga paret går i affärer eller köper sina möbler. Vad får vi se istället?
  • Hur många behövs för att bygga det perfekta bordet? Vad tror ni den lilla berättelsen om byggandet av ett bord ville förmedla?
  • Vilka möbler anses ett ungt par behöva för deras första hem tillsammans?
  • Ljus och yta, enkelhet, saker som är både praktiska och vackra. Är funktionalism än idag ett ideal för våra bostäder?
  • Hur har bostadssituationen förändrats sedan folkhemmets tid? Hur bor folk där du bor? I villa, hyreslägenhet eller bostadsrätt?

Visar 1-12 av 12 filmer