För klassrummet Att leva tillsammans

För årskurs 1-6 i samhällskunskap, geografi, historia och religion.

Hur levde vi i det här landet på 1900-talet? Hur såg vi ut? Hur bodde vi? Hur såg bilarna, tunnelbanan och telefonerna ut? Här går vi på upptäcktsresa i det svenska 1900-talet och kikar på exempel på vardagsliv, lekar och traditioner som fanns här i landet för länge sedan. Vad har förändrats och vad finns kvar idag?

För läraren→ Visa mer

Diskussionsfrågor

→ Läs här

För eleverna

För årskurs 4-6

Följande filmer berättar om vardagslivet tillsammans i Sverige under 100 år. Välj ett par av de här filmerna och förbered genom att läsa om filmerna och vad de handlar om. Se sedan filmerna tillsammans i klassrummet och använd diskussionsfrågorna.

Film 1: Badlif i Mölle (1911, 10 min.) Det finns massor av filmer som handlar om badande svenskar – runt 100 stycken här i Filmarkivet.se. Bad kan till och med sägas vara ett typiskt svenskt filmtema. Den här filmen är över 100 år gammal och det är en stumfilm med nyskriven musik. Filmen gjordes samma år som den svenska filmcensuren bildades.

Diskussionsfrågor:

  • Var ligger Mölle? Är det en välkänd badort?
  • Hur är folk klädda? Hur beter sig folk på badstranden?
  • Ta reda på vad som ansågs vara ”osedligt” vid tiden för den här filmen. Vad är filmcensur och varför tror ni den behövde bildas? Har vi filmcensur idag?
  • Varför tror ni badandet syns så ofta i svensk film?
  • Vad ser ni för likheter mellan badliv idag och badliv för 100 år sedan?

Film 2: När vi sitta i vår bänk (1946, 28 min.) Filmen är en jubileumsfilm till minne av 100 år av svensk folkskola. Skolan som man filmat i heter Eriksdalsskolan och finns än idag i Stockholm.

Diskussionsfrågor:

  • Den här skolan var alldeles ny när filmen gjordes. Stilen den är byggd i kallas funkis – funktionalism. Vad kännetecknade funkisstilen?
  • Lägg märke till att flickor och pojkar har gemensam gympa fram till och med årskurs 4 – och de har samma klädsel: bara byxor, inga tröjor. Vad tycker ni om det? Varför gjorde man så, tror ni?
  • På den toppmoderna skolan fanns simbassäng, verkstäder för syslöjd, metallslöjd och träslöjd och välutrustade kök för både skollunch och hemkunskap. Berätta lite vad vi får se eleverna göra i dessa klassrum.
  • Och så finns det ”vilsängar för de som behöver fylla lungorna med frisk luft”. Vilka var de?
  • I slutet av filmen får vi se skolans kör och orkester i en solig skolavslutning med den svenska fanan vajande i svart-vitt. Hur ser barnen ut? Vad ger den här filmen för intryck? Skulle du vilja gå i den här skolan?

Film 3: Flytande frukt (1954, 9 min.) Obs: Den här filmen är i färg men är inte restaurerad – det är därför en del färger ser så konstiga ut.

Diskussionsfrågor:

  • Vad är flytande frukt för någonting? Vad kallar vi det för idag?
  • Vad använder filmen för argument för att få publiken att använda ”flytande frukt”?
  • Det sägs i filmen att ”flytande frukt” är en idé från USA. Tänk efter lite på andra drycker från USA som vi vant oss vid sedan länge tillbaka. När kom coca cola till Sverige?
  • Är fruktjuice något som anses nyttigt och bra idag?

Film 4: Lever Lort-Sverige? (1959, 14 min)

Den här filmen handlar om smuts och sopor och hur det kan se ut i svenska hem och på olika arbetsplatser. Filmen förespråkar ett antal åtgärder, som att städa och måla om och organisera om platser där det lätt blir smutsigt.

Berättarrösten tillhör Olof Thunberg som var en välkänd skådespelare – särskilt känd för sin röst. Känner ni igen den? Det är Bamses röst – Bamse från den gamla tv-serien och filmerna. Olof Thunberg var också miljöaktivisten Greta Thunbergs farfar. I filmen får vi se även se Greta Thunbergs farmor och bilder från familjen Thunbergs hem.

Tips: det finns också filmer i Filmarkivet.se om toaletter och badrum. Leta efter dem i sökfunktionen.

Diskussionsfrågor:

  • Beskriv några av de platser vi får se i filmen – före och efter att de har städats och fräschats upp. Beskriv till exempel bakgården till mataffären, soptunnorna på gården, badrummet, skafferiet, utedasset.
  • Ni har säkert hört uttrycket ”hel och ren”. Ordet ”hygienisk” används flera gånger i filmen. Vad betyder det? Filmen kallar sig för ett ”indignationsreportage” – vad betyder det?
  • Varför är det så viktigt att hålla rent? Vems ansvar är det – enligt filmen?
  • I filmen pratas det om ”Lort-Sverige”. Ta reda på mer om Lubbe Nordström och hans debattbok som hette just Lort-Sverige.
  • Hur tycker filmen att man ska göra med sopor?Ta reda på hur sophämtningen fungerar där du bor.
  • Vem är det som ska ansvara för att samhället hålls rent och snyggt? Är de sophämtarna eller du och jag?

Film 5: Husmors filmer 1971 (c:a 15 min, spola förbi möbelputs och kaffereklam mellan 4 min. in i filmen fram till 7.30 min. och se sedan till och med inslaget om toasitsar som tar slut vid 18 min.)

Filmen ingår i en lång serie bestående av reklam och samhällsinformation som hette Husmors filmer. Husmors filmer visades gratis på bio – det har ju alltid varit förbjudet med reklam i Sveriges Television. Husmors filmer riktade sig till husmödrarna – alltså de kvinnor som var hemmafruar. Varje avsnitt hade en kändis som programledare. I detta avsnitt är det sångaren Thore Skogman.

Diskussionsfrågor:

  • Hur gör filmens husmor när hon ska laga sufflé? Hur gör ni när ni ska leta rätt på ett recept?
  • Känner ni igen någon av de produkter som presenteras i detta avsnitt av Husmors filmer?
  • Sköljmedelsreklamen är enkel men effektiv. Hur är den gjord? Hur slutar den?
  • Vad sägs i filmen om bröd? Varför ska man äta bröd? Hur mycket bröd ska man äta och är det verkligen nyttigare med mörkt bröd än vitt?
  • Husmors filmer handlade mycket om att sälja en livsstil. Ser hemmen fina ut? Tycker ni maten ser god ut? Är kläderna snygga som Thore och ”demonstratrisen” bär i filmen?

Varför riktar sig Husmors filmer bara till kvinnor?

Visar 1-6 av 6 filmer