Industrifilm om tillverkning av plywood i modern fabrik i Kristinehamn. Visar inredningar och möbler tillverkade i plywood t ex från fartyget Kungsholm och biografen Spegeln i Stockholm.
Idag räknas Sverige som världens näst största exportör av sågade trävaror, men bakom tätpositionen döljer sig hårt arbete under många sekler. Redan på 1300-talet tros flottningen av timmer ha kommit igång i Sverige, i syfte att förse den inkomstbringande järnindustrin med kol. Redan från början var det också Svealands stora älvar som fungerade som virkets autobahn. Klarälven förde timmer från Värmland till Vänerns sågverk och Dalälven blev helt flottningsbar 1870.
AB Furuplaywood i Kristinehamn använde samma forntida vattenvägar för sin plywoodfabrik. Timrets väg från stolt värmländsk fura till lyxbåtsinredning börjar med ålderdomliga metoder. Vi följer processen från fällning och flottning till barkning och sågning. Därefter följer plywoodens specifika limning och pressning. Slutresultatet är ett hållbart och formfast material som lämpar sig perfekt till båtinredning och för byggindustrin. AB Furuplywood hade fått det avundsvärda uppdraget att smycka Svenska Amerikalinjens M/S Kungsholms interiör i mitten av 1920-talet. Fartyget kom att bli ett av de främsta exemplen på svensk art déco, och krävde lika många inredare som Stockholms stadshus hade gjort några år tidigare. Konstnärer och formgivare som Carl Malmsten, Isaac Grünewald och Rolf Engströmer var inblandade i utsmyckningen.
Året innan filmen producerades hade biografen Spegeln invigts på Birger Jarlsgatan 16 i Stockholm. Biografens funktionalistiska baldakiner och väggar smyckades med Kristinehamnsfabrikens plywood. Med sina 712 platser och centrala läge blev Spegeln en av Svensk Filmindustris premiärbiografer.