Den här veckorevyn från november 1923 visar inledningsvis en tullkryssare, alltså en båt som användes av tullpersonal. Sedan syns klipp från från en dag när Stockholm höljts i ”London-fog”, som den täta dimman kallas i en av filmens textrutor. En trafikpolis dirigerar cyklister, bilar och mopedister som navigerar bland fotgängare och spårvagnar, nästan i blindo.
Vidare visas en simhoppare som tränar inför OS 1924 i Paris. Det går tyvärr inte att fastställa vem han var då Sverige reste till Frankrike med en omfattande trupp. I veckorevyn visas varje hopp först i realtid, sedan i slowmotion. Tekniken hade redan använts i filmmediet i ett par decennier och var egentligen inte särskilt tekniskt komplicerad. När filmkamerorna handvevades så gick nämligen nästan ingen film i exakt realtid och filmfotografen kunde påverka hur många bildrutor som upptogs i sekunden. Att slowmotion används i just journalfilmens inslag om idrott är talande – den filmtekniska utvecklingen har ofta utmanats och uppgraderats för att kunna visa just sport. Idag används de mest avancerade höghastighetskamerorna vid stora sportevenemang för att kunna visa repriser i högupplöst slowmotion. När de olympiska spelen återvänder till Paris hundra år senare, 2024, har människan uppfunnit kameror som kan filma 1000 rutor i sekunden(fps), i 4K, vilket innebär superhög upplösning även vid mycket långsam uppspelning.
Veckorevyn återger också ett rafflande motorcykellopp. Gamla Skurubron i Nacka syns i bakgrunden. Ett avslutande inslag visar en man i rock och hatt som matar två pelikaner på Skansen.
Veckorevyerna är en sorts journalfilm som består av inslag om aktuella händelser, samhällsinformation och propaganda. Sådana visades som förfilm på bio fram till 1960-talet när tv-nyheterna tog över dess funktion.
Sammanfattning SMDB: Tullkryssare. Novemberdimma. Simhoppare tränar på Stadion för olympiska spelen. Skuruloppet för motorcyklar. Pelikaner på Skansen.