En praktisk läkarbil konstruerad av kapten Wasell och utförd på en Dodgebil, demonstreras för Röda Korsets överstyrelse med prins Carl i spetsen. Denna stumfilm visas med ny musik av Matti Bye.
Den äldsta varianten av ambulanstransporter kan ha varit en anglosaxisk sjukvagn, konstruerad runt år 900 för att kunna transportera leprasjuka patienter. Ett par hundra år senare använde johanniterriddarna i det heliga landet någon form av sjuktransporter för att flytta sårade korsriddare, och normanderna använde sig av hästdragna ambulansbårar.
Under napoelonkrigen och senare, under det amerikanska inbördeskriget, kom ambulansen att få allt större betydelse på slagfältet. På 1800-talet började man också inse värdet av att hämta upp de sårade soldaterna medan striderna fortfarande pågick, istället för att, som tidigare, vänta tills efter slaget (då många redan hunnit avlida av sina skador).
1899 sattes den första ambulansbilen i drift, vid Michael Reese-sjukhuset i Chicago, och några år senare började man i USA att massproducera specialkonstruerade ambulanser.
1927 hade ambulanser funnits ett tag i Sverige – den första, av märket Vabis – köptes in av Johannes brandstation 1910. Men ambulanser och läkarbilar var fortfarande ovanliga 1927 – i Stockholm fanns vid tiden sex-sju stycken ”automobilsjukvagnar”. Prins Carl, som varit ordförande för svenska Röda Korset sedan 1906, måste alltså varit mycket nöjd att ytterligare en sjukvagn inköpts till landet, även om tekniken, med bland annat nedmonteringen av dörrposten, tycks oss högst primitiv idag.