För klassrummet Reklamfilmer

För årskurs 4-6, 7-9 och gymnasiet i samhällskunskap, historia, svenska och bild.

Reklamfilmens fokus är våra drömmar, önskningar och konsumtionsvanor. Här finns ett stort antal reklamfilmer från 1915 fram till idag som ger fascinerande bilder av hur reklamfilmen har förändrats genom tiderna, och även fungerat som plantskola för skickliga filmskapare.

För läraren

Här föreslås ett→ Visa mer

Diskussionsfrågor

→ Läs här

För eleverna

För årskurs 4-6

Uppgift för elever i grupp eller enskilt:

Välj ut 2-3 reklamfilmer per grupp och gör en filmanalys per film. Samla hela klassen, välj någon av de filmer som analyserats gruppvis och titta på den tillsammans. Svara på de här frågorna:

  • Varför valde ni den här filmen?
  • Hur är den gjord? Beskriv bild, ljud, musik. Säg något om stil och genre, om filmen är rolig eller allvarlig, om den använder sig av en känd person, eller en känd låt eller något annat välkänt fenomen, som en tradition eller välbekant händelse.
  • Är det en bra reklamfilm?
  • Hur vet man att en film är en reklamfilm?
  • Handlar reklamfilm alltid om att få oss att köpa någonting?

För årskurs 7-9

Uppgift för elever i grupp eller enskilt:

Gå in på Filmarkivet.se under fliken Kategorier och sök efter Roy Anderssons reklamfilmer, Ingmar Bergmans reklamfilmer och Pettersson & Åkerlunds reklamfilmer.

Välj ut 2 eller 3 filmer som du sedan gör varsin filmanalys på. Presentera sedan filmerna för dina klasskamrater utifrån dessa frågeställningar:

  • Vilka stildrag, genretraditioner och filmiska traditioner använder sig filmerna av?
  • Är det tydligt vilka produkter som reklamfilmerna vill sälja?
  • Kan man tala om att vissa reklamfilmare har en egen stil? Ge exempel på vad du menar.
  • Finns det några dolda budskap i reklamfilmen?
  • Vad är bra reklamfilm och vad är dålig reklamfilm?

För gymnasiet

Titta på dessa tre filmer och diskutera dem:

Film 1: Gevalia – Hembiträdet (1943, 2 min)

Det finns massor av reklamfilmer om kaffe. Här är en av dem, med den mycket populära Thor Modéen i en av rollerna. Filmen är gjord i mellankrigstiden, då kaffet var ransonerat. Vad mer i denna film avslöjar att det är en film från en tid som är mycket olik vår?

Film 2: Volvo Amazon (1961, 1 min)

Är den här filmen kvinnoförnedrande? Den är gjord på 60-talet – alltså mitt under folkhemsepoken och det som brukar kallas för rekordåren. Vad säger den om det samhälle där den gjordes? Är det fortfarande så här, att kvinnor bryr sig mer om sitt utseende och män bryr sig om snygga bilar? Vad skulle hända om ni såg en ny film gjord på samma sätt?

Film 3: Gå in under temafliken Roy Anderssons reklamfilmer. Läs Tematexten. Välj en av filmerna, pausa och gör en bildanalys utifrån dessa frågor:

  • Vad kännetecknar Roy Anderssons stil?
  • Är det han gör reklamfilm eller konst?
  • Jämför gärna Roy Anderssons reklamfilmer med någon film under kategori Experimentfilm. Vad är det som gör att vissa filmer kallas för reklamfilmer och andra kallas för konst- eller experimentfilmer?

Visar 1-16 av 16 filmer