Aktiebolaget Nymans Verkstäder Uppsala (1927)

I filmen får vi följa cykeltillverkningen på Nymans Verkstäder i Uppsala, där tillverkas Hermes-velocipeden. Cykelfabriken som enligt filmtexten är Skandinaviens största sysselsätter 500 arbetare och levererar 150 velocipeder per dag.
Kategori: Industri och näring Geografiska platser
Landskap: Uppland
Ort Uppsala
Längd: 18 minuter
Produktionsland: Sverige
Produktionsbolag: AB Svenska Biografteatern
Rättigheter: Cycleurope Sverige AB
Utgångsmaterial: 16 mm, normalbild (1,37:1), stum, svartvit, 16 b/s
Arkiv: Filmarkivet i Grängesberg

Läs mer om filmen i Svensk Filmdatabas


År 1873 öppnar Anders Nyman en Kirurgisk Instrumentmakarverkstad på Dragarbrunnsgatan 25 i Uppsala. Nyman började dryga ut verksamheten med reparationer av nymodigheten velociped från 1880. Under 1888 lär den första velocipeden tillverkas, en höghjuling. Anders Nyman dog redan året därpå endast 49 år gammal. Hans änka tog över verksamheten och drev den fram till 1893 då firman gick vidare till sönerna Adolf Fredrik och Janne Nyman.

Bröderna Nyman hyrde 1894 en större verkstadslokal mitt över gatan. Där utvecklades verksamheten och företaget ombildades till A. F. & J. Nymans instrumentmakeri och velocipedfabrik. Nu började lanseringen av cyklar, men endast omkring 10 velocipeder blev verklighet under 1894. Under 1896 tillverkades kring 100 Hermesvelocipeder och hade även en verkstad med möjlighet att framställa däck och slang.

Då nytt kapital behövdes ombildades företaget 1899 till Aktiebolaget Nymans verkstäder (NV). Nymans hela affärsrörelse överlämnades till AB Nymans Verkstäder enligt upprättat kontrakt den 10:e mars 1899. 1900 började så den riktiga stora fabrikstillverkningen av cyklar där man först tillverkade ca 500 per år runt sekelskiftet innan fabriken kommit igång på allvar. År 1905 beräknas tillverkningen till 2 500 velocipeder och 500 monteringssatser.

Den 25 maj 1910 drabbades butiken och verkstaden på av en förödande brand mitt i högsäsongen. Företaget tillverkade vid denna tid cyklar, däck & slangar samt reparerade, lackerade, förnicklade och bedrev detaljförsäljning. Med branden övergavs detaljförsäljningen i egen regi då cykeltillverkningen expanderat så stort. Resterande lager, inventarier och de hyrda lokalerna såldes till Fram-tillverkaren Josef Eriksson som bedrev cykelfabrikation intill. Mellan 1910 till 1920 ökade produktionen av cyklar. Man har beräknat att omkring 24 000 cyklar tillverkades år 1920.

Åren på 1920-talet blev minst lika oroligt för cykeltillverkarna som decenniet innan varit för världen. Nyman förlorade sina förgrundsgestalter i Adolf Fredrik 1921 och hans bror Janne 1923 därefter drevs bolaget framgångsrikt vidare trots dalarna i konjunkturen. Stockholmstillverkaren August Lindblad som tillverkade Crescent & Drott hade redan 1929 börjat förhandla om ett samgående. Först 1931 var tiden dock mogen för detta och ett avtal slöts mellan företagen. där produktionen snabbt men gradvis övergick till Uppsala redan samma år. Företaget Lindblad drevs därefter som försäljningsorganisation. En del av marknadsföringen var också de allt mer populära landsvägstävlingarna där man nu stod med två stall, de Röda Hermes-cyklisterna från Uppsala samt de Gula Crescent-cyklisterna från Stockholm.

Källa www.cykelhistoria.se